.:: IDEA ! ::.


Daya pemikiran seseorang tu berbeza. Segala idea yang difikirkan oleh seseorang itu bergantung kepada kreativiti dan pengalaman masing masing. Tak kiralah seseorang itu mempunyai tahap pendidikan yang tinggi atau rendah, setiap idea yang dikeluarkan hendaklah diterima dengan baik. Jangan mengetawakan idea orang dan memandang serong idea yang keluar daripada orang yang mempunyai tahap pendidikan lebih rendah pada kita. Walaupun idea yang keluar itu macam ridiculous giler. Biasa idea-idea macam itulah yang membuatkan kita berjaya. pernah dengar kata-kata ini tak? "i am just an ordinary people doing extraordinary thing".




Dalam sejarah peradaban manusia ataupun manusia sekeliling kita banyak membuktikan bahawa kita tak perlu pendidikan yang tinggi untuk berjaya. Takde lah lah nak mengatakan yang kita nie tak perlu belajar. Cuma nak mengatakan kebanyakkan orang berjaya kat dunia nie kebanyakkan tak begitu cemerlang pown tapi idea yang dikeluarkan daripada diorang tu kadang2 lebih baik daripada orang yang belajar tinggi2. Sebagai contohnya Bill Gate, Elbert Einstein, Isaac Newton  Dll. 



Masa Isaac Newton mengatakan bumi nie ada tarikan graviti apabila melihat Apple jatuh daripada pokok, Dia telah diketawakan orang ramai. Tapi sebaliknya apabila ianya dapat dibuktikan, dia adalah antara orang yang berjaya dalam bidangnya iaitu fizik. Sama jugak keadaannya macam Bill gate dimana dia adalah orang yang tak begitu cemerlang dalam pembelajaran kalau nak dibandingkan dengan kawan - kawan dier yang lain tapi sekarang kita sendiri dapat lihat dia berjaya membuka company besar iaitu Microsoft dan kawan-kawan yang cemerlang dalam pembelajaran tadi tu sekarang berkerja pulak dibawah dia. 

So post kali ini hanyalah sekadar mengingat kan diri sendiri supaya sentiasa berfikiran positive dalam menilai sesuatu. Mungkin itu sahaja so Good luck in your life n do the Best.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...