.::Gua respect sama lu!::.


uihhh pening giler kepala nie... mayb sebab hari nie bangun lambat kot.. hehe well kebiasaan nyew aku hanya tido 6 jam jew sehari... tiba2 hari nie tdo 9 jam.. sakit kepala2 nie... Respect?? siapa yang aku respect nie.. hehe mmg korang bertuah la sebab berjaya buat aku respect kat korang.. bukan senang tu der... aku sebenarnya respect kepada pekerja2 asing kat negara kiter nie.. tak kira la Nepal, Philippine, indon and so on.. bagi aku diorang nie mmg rajin gila kerja.. agaknya mmg matlamat dier datang malaysia nie mmg untuk kerja jew...takyah hiburan pown takpe... macam robot! tak kira la kerja macam mana pown.. tengah panas,tempat tinggi, jadi tukang sapu, buruh binaan.. waiter, macam2 la.. semangat diorang mmg kental la.. maybe kat negara diorang susah nak dapat kerja.. or hidup diorang susah kat sana.. datang malaysia atas dasar nak ubah hidup keluarga.. pada hidup melarat jadi kaya raya...



Kaya raya?? tak mustahil~ sebab apa.. andai kata gaji diorang 1700... duduk kat malaysia guna 500 untuk keperluan harian.. tempat tinggal disediakan... so diorang bole simpan 1000 sebulan...andai kata diorang keje kat malaysia 5 tahun.. so paling2 kurang diorang ada 60000 untuk balik ke negara diorang... tak banyak?? mungkin bagi kita tak banyak.. tapi bagi diorang da macam 6000000 kot... macam2 diorang bole buat...satu lagi, walaupown diorang kerja sebagai waiter or buruh binaan tapi sebenarnya diorang ada degree or sijil pendidikan yang tinggi.. tapi disebabkan kurang peluang kerja kat negara diorang.. diorang datang la malaysia... gaji pown mahal..jadi tukang sapu pown tukang sapu lah.. janji kerja dapat duit... klo orang kita kat malaysia nie ada degree mau kerja tukang sapu?? tak dapat la dik! padahal bukan hina pown kerja tukang sapu...
aku ada seorang kawan belajar kat oversea... canterbury, united kingdom.. bukan nak cerita dia terer belajar tapi nak cerita cara dia survive hidup kat sana... padahal klo dia tak kerja pown takpe.. duit tajaan untuk satu bulan 650 pound.. banyak kot.. convert duit malaysia 300o tu der.. tapi otak dier nie pandai.. dia simpan duit kerja dier untuk beli kete or bukak bisness bila balik malaysia... so cita pasal kerja dier nie takde la gempak sangat.. keje house keeping jew.. sapu sampah, kemas katil lap tingkap.. biasa2 jew.. tapi cerita pasal gaji dier gempak beb! satu jam dia dibayar 6 pound.. satu hari dier keje sekejap jew dalam 4-5 jam lebih kurang.. kerja plak jumaat sabtu ahad.. so satu bulan dier bole buat 2000 duit malaysia... banyak?? itu baru part time der... aper macam klo fulltime?? tak pergi 5-6 ribu sebulan?? itu kalo cerita 5 jam sehari..klo lebih? lu pikir la sendiri!



post nie kuar pown sebab pengalaman aku bekerja dengan warga2 asing nie... bagi aku diorang nie mmg betul2 rajin.. 12 or 14 jam kerja sehari pown.. muke still macam baru masuk kerja... klo aku berada kat tempat diorang mmg lembik la... muka plak macam kambing sembelit... hahaha.. penat der... setengah hari kerja... saper tahan.. Pada aku kita nie kene contoh cara diorang kerja.. tak kenal erti penat langsung... rilek jew... kerja tengah panas pown takpe... diorang plak tak memilih kerja.. ada jew sapu... asal dapat duit.. satu lagi jangan la dok hina2 diorang2 nie... walaupown diorang kerja jew sapu sampah tapi taraf pendidikan diorang mayb sama or lebih tggi pada korang.. klo nak cakap diorang miskin.. entah2 diorang lagi kaya pada korang.. rumah banglo dinding full mozek berkualiti tggi.. ini bukan citer auta tapi kenyataan.. sebab aku sendiri penah jumpa orang macam nie... kerja susun bata.. tapi rumah banglo! gua orang malaysia pown umah papan jew der! lu susuh bata pown umah besar pada umah gua! hehe..
so that's all... next time plak k.. taa~


jangan sampai tanah dipijak milik orang!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...