.::Ini prinsip hidup ku::.


setiap orang mesti ada prinsip dalam hidup supaya masing2 ada perangsang dalam hidup dan tidak mudah diperkotak katikkan..tapi prinsip hidup nie kene la flexible.. kira bole guna kat mana2 jew la.. satu lagi jangan cakap ader jew hidup prinsip tapi hanya sekadar hangat2 chiken shit aja.. huhu so meh tgk prinsip hidup ku..

(1)
.::bila tgh senang jangan pikit perut sendiri, pikir perut orang lain::.


Prinsip nie aku pegang da lamer da... sumer sebab atas nasihat parent aku... sebab diorang slu cakap biler kiter makan cukup, baju cukup nak pakai.. pikir ada orang yang susah pada kita.. so slu2 la bersedekah... bagi aku prinsip nie memang berguna n bagus untuk diamalkan.. contohnya.. andai kata korang ada duit lebih.. tapi korang tgk member2 korang tgh sesak2 duit tolong la... mayb bukan korang bagi duit tapi blanja diorang makan kew aper kew... kita bila da orang tu berjasa akan ingat sampai bila2.. hari nie mungkin dia susah.. hari sok mungkin korang susah dia plak tolong... hidup ini ibarat roda.. ingat tu der...


(2)
.::kalau nak makan jangan kedekut::.

yum!

aku slu dengar orang cakap... "taknak la makan.. mahal!" pada aku.. ini bertentangan ngan prinsip hidup aku... sebab nenek aku cakap jangan berkira dengan makanan.. selagi ader duit.. makan jew aper nak makan... pasal makanan.. duit jangan kesah.. sebab makanan akan jadi darah n daging ko nanti... mungkin korang nak bajet2 duit yang ada.. tapi sok lusa korang taktau biler lagi korang nak makan- makanan yang korang kata mahal 2... tah2 sok perang kew aper... makan ubi kayu jew la der sampai tua...

(3)
.::hidup itu mudah::.

peluh tu duit der!


kadang2 ader orang cakap hidup nie susah sebab hidup dia dibelenggu kemiskinan, ader orang cakap hidup nie mudah sebab dier lahir dalam kemewahan.. tapi bagi aku hidup ini mudah jew.. kita yang corak kan hidup kita.. bukan hidup nie yang corakkan kita... kaya atau miskin tak penting... yang penting kita usaha... klo kita usaha~ insyaallah sumer jadi..

(4)
.::think positive::.

abis positive dah nie..hee


Maser kecik2 dulu memang aku sorang yang negatif.. pikir sumer menda nie tak betul la.. orang nie jahat la aper la.. tapi maser otw nak besar nie slow2 aku blaja apa tu kehidupan.. so aku tau setiap satu 2 ada sebab nyew... dulu klo orang cakap apa2 jew aku akan terima bulat2.. tapi skunk tak lagi... aku akan pikir apa sebab nyew n kenapa bole jadi macam 2... klo dengar gosip2 nie memang aku akan lihat daripada positif berbanding negatif...

ini lah main prinsip yang aku pegang... ader banyak lagi belakang2 nyew.. tapi malas nak tulis.. hehehe so pada korang kat luar sana... pegang la hidup korang betul2 supaya korang sentiasa dalam landasan yang betul k.. bubye!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...